Newsy

Światełko w tunelu zanikającej pamięci, czyli VR w leczeniu demencji [KONKURS]

10 czerwca 2019, Aktualizacja 9 lipca 2019Yogosław Kreatywiński

Yogosław Kreatywiński

Czasem robimy zakłady, o czym akurat myśli red. Yogosław, choć zwykle nikt nie wygrywa. Jego domeną są aplikacje wyzwalające każdą, nawet najbardziej skrywaną i nieśmiałą iskrę kreatywności człowieka. Wulkan kreatywności, rwący strumień twórczej świadomości. W jednej ręce zwykle trzyma cyfrowy rysik, drugą pisze, trzecią montuje wideo, w czwartej trzyma kubek LenovoZone z kawą. Absolutnie czarną kawą. To jego ulubiony analogowy gadżet.

Pamięć bywa ulotna. Szczególnie u ludzi starszych. Eksperci od dawna szukają najlepszych sposobów, by stymulować ich mózgi do wydajniejszej pracy. Czy przeniesienie osób dotkniętych demencją do cyfrowego świata może pomóc w ocaleniu zanikającej pamięci? Suzanne Lee, należąca do społeczności Lenovo Champions, udowadnia, że tak i dokłada starań, by rozwinąć i spopularyzować VR w leczeniu demencji.

„Zabrałam raz gogle VR na spotkanie z lokalną grupą wspierającą osoby z demencją i od tej chwili już wiedziałam, czemu chcę poświęcać swój czas – mówi Suzanne Lee. – Wtedy właśnie uświadomiłam sobie, że mogę wydatnie pomagać innym, wykorzystując wirtualną rzeczywistość. Przygotowałam materiał wideo z plażą. Była tam pani o imieniu Margaret, którą to zachwyciło! Pomimo że miała zaburzenia pamięci, wróciła wspomnieniami do czasów rodzinnych wakacji, podczas których ona i jej brat byli jeszcze małymi dziećmi. Zaraz po zdjęciu gogli zaczęła płakać, co wprawiło mnie w konsternację i wywołało u mnie wyrzuty sumienia, że zrobiłam coś nie tak. Ale to były łzy radości wynikające z przypomnienia sobie tych wszystkich pięknych chwil, które gdzieś jej umknęły…”

Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko występowania zaburzeń pamięci. Umykają nam szczegóły, miesza się kolejność zdarzeń, a przywoływanie wspomnień wymaga od nas coraz większego wysiłku. Demencja starcza może raz na zawsze wywrócić do góry nogami dotychczas usystematyzowane procesy myślowe w naszych mózgach. Na szczęście pojawiła się nowa, obiecująca metoda jej zapobiegania lub leczenia, która wykracza poza granice powszechnie stosowanych praktyk medycznych.

Wirtualna rzeczywistość – realne wyzwania

Choć technologia jest wszechobecna we współczesnym świecie, VR nadal stanowi nowość i to nowość nie zawsze dobrze ocenianą. Często winę za to ponoszą tanie i mało zaawansowane modele gogli VR, które kilka lat temu pojawiły się na rynku i przez pryzmat których wiele osób wciąż postrzega wirtualną rzeczywistość. Poza tym brakuje łatwo dostępnych, merytorycznych informacji dla osób, które chciałby pogłębić swoją wiedzę na temat VR-u. Z tego powodu przedsiębiorcy traktują wirtualną rzeczywistość z rezerwą. Obawiają się wykorzystywania w swoim biznesie możliwości, jakie daje VR, czekając aż ktoś inny przetrze szlaki.   

Takim właśnie pionierskim projektem jest platforma Pivotal Reality, stworzona do pomocy osobom dotkniętym demencją z wykorzystaniem technologii VR. Jej założycielka Suzanne Lee, ambasadorka kobiet w świecie technologii, członkini społeczności Lenovo Champions, tak opisuje potencjał tego przedsięwzięcia:

„Jako gatunek ludzki widzimy otaczający nas świat w 3D. Do tej pory korzystaliśmy z technologii dwuwymiarowej, która nie do końca odwzorowywała rzeczywistość, przez co nasze doznania nie były tak ekscytujące. (…)  VR daje nam odczucie uczestnictwa w wirtualnym świecie, możliwość swobodnego poruszania się po obiekcie, w przestrzeni, wcielenia się w rolę bohatera historii i pozostawia w nas trwałe wrażenia. (…) To czyni z niej doskonałe narzędzie do terapii zaburzeń pamięci metodą reminiscencji!”

VR w leczeniu – to działa!

O tym, jak sprawdza się ta metoda, świadczy przytoczona na początku relacja Suzanne Lee z jej pierwszej wizyty wśród osób z demencją. Takich historii jest jednak więcej.

„W domu opieki dla seniorów powiedziano mi, żebym nie czuła się urażona, jeśli jedna z rezydentek nie będzie chciała ze mną rozmawiać, ponieważ nie robi tego z nikim, bez wyjątku. I rzeczywiście nie było z nią żadnego kontaktu, trzymała się z dala od reszty. Ale zgodziła się założyć gogle VR. Włączyłam jej na próbę animowaną historyjkę o jeżyku, który nie miał przyjaciół z powodu kolców. W dniu swoich urodzin przed zdmuchnięciem świeczek na torcie pomyślał życzenie, by w końcu ktoś się z nim zaprzyjaźnił. Jakież było zdumienie opiekunów i pozostałych świadków, kiedy do tej pory zamknięta w sobie starsza pani nagle zaczęła na cały głos śpiewać „Sto lat” i wystukiwać rytm nogami! To było genialne!

Inna kobieta, która była profesjonalną łyżwiarką, marzyła, by znów znaleźć się na lodowisku. Dzięki VR-owi mogłam spełnić jej marzenie. Natychmiast przypomniała sobie fachową terminologię i figury. Przez cały czas czuła się znakomicie. Udało mi się stworzyć wrażenie faktycznego bycia na lodowisku i przywołać towarzyszące temu emocje, których nie spodziewała się już nigdy doświadczyć.”

Mamy w tym swój udział!

Przenoszenie seniorów do cyfrowego świata nie byłoby możliwe bez odpowiedniego narzędzia. Suzanne Lee korzysta w pracy z podopiecznymi z autonomicznych gogli VR Lenovo Mirage Solo współpracujących z platformą Daydream. Jakie czynniki zadecydowały o wyborze tego właśnie modelu?

„Zadecydowała jego samowystarczalność, w końcu domy opieki społecznej szukają rozwiązań, które nie pochłaniają dużych kosztów. Podczas gdy tradycyjne urządzenia do odtwarzania rzeczywistości wirtualnej często wymagają zakupu zestawu słuchawkowego lub laptopa o wysokich parametrach i skazują nas na „zabawę” z kablami (…) bezprzewodowe gogle Mirage Solo stanowią kompletne narzędzie. Co więcej, są łatwe w transporcie (…) i przyjazne osobom, które nie mają zaufania do technologii.”

To prawda, gogle Lenovo Solo Mirage nie potrzebują do współpracy ani smartfona, ani komputera. Wszystkie niezbędne podzespoły znajdują się pod obudową. Zostały wyposażone w 5,5-calowy ekran LCD o rozdzielczości 2560×1400 pikseli, wydajny procesor Qualcomm Snapdragon 835, 4 GB pamięci RAM i baterię 4000 mAh. Najważniejsze jednak, że przyczyniają się do przywracania utraconych wspomnień i zwalczania izolacji społecznej.

Kolejnym zadaniem, jakie stawia sobie Suzanne Lee, jest wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w popularyzowaniu wiedzy na temat demencji. Umożliwiając zdrowym osobom doświadczenie świata takim, jakim postrzegają go ludzie zmagający się z zanikami pamięci, chce zwiększać w społeczeństwie świadomość i zrozumienie, a także ułatwiać rodzinie interakcje z chorymi. Na rozwiązaniach opartych na technologii VR w leczeniu mogą skorzystać także lekarze, zarówno ci oswajający się dopiero z zawodem, jak i wytrawni specjaliści stojący w obliczu skomplikowanych operacji. Wszystko w imię naszego zdrowia. W końcu ono jest najważniejsze. I nie wolno nam o tym zapominać.

 

Pełny wywiad z Suzanne Lee na temat VR w leczeniu demencji (w języku angielskim) na: https://news.lenovo.com/restoring-memories-frontiers-of-treating-dementia-with-vr/

 

KONKURS – NIE KRĘPUJ SIĘ, SKOMENTUJ!

A jakie jest Wasze zdanie na temat VR-u? Podoba Wam się w wirtualnej rzeczywistości? Korzystacie z gogli? Jaka Waszym zdaniem będzie przyszłość tej technologii? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem. Najciekawsze odpowiedzi nagrodzimy! 

Szukajcie również innych wpisów z pytaniami konkursowymi i bierzcie udział w dyskusjach.

Regulamin dostępny tutaj.

 



Udostępnij

Powiązane Artykuły

MythZone #2 – Roboty [KONKURS]

Lenovo

Czy technologia potrafi czytać w naszych myślach?

Lenovo

Czy roboty będą mieć nosy? - rozmowa z dr Emilią Witkowską Nery

Lenovo

Komentarze do artykułu


widget instagram lenovo
widget twitter lenovo
widget facebook lenovo
widget youtube lenovo
Przeczytaj poprzedni wpis:
Lenovo Deskboard dwa monitory
Jak podłączyć dwa monitory do laptopa

  Laptop to świetne mobilne narzędzie pracy lub rozrywki. Istnieje jednak proste rozwiązanie zwiększające produktywność podczas stacjonarnej pracy. Możemy do...

Zamknij